U odnosu na prošli izveštaj i dalji pad cena na tržistu, isplativost rudarenja sa grafičkim karticama (GPU) je svedena na minimum i zavisi od tarife električne energije koje se koristi. Na tržistu su trenutno popularni ASIC majneri sa manjom potrošnjom (oko 1kW/s) koji imaju šanse za otplatu i pristojan profit. Dok čekamo da se cene valuta vrate na nivo solidne profitabilnosti, detaljnije ćemo se upoznati sa FPGA majnerima.

Opširnije o FPGA rudarenju:

FPGA je skraćenica od “Field-Programmable Gate Array” što ukazuje na njihovu mogućnost višestrukog programiranja. Kada se pravilno konfiguriše, svaki element u FPGA može raditi istovremeno i paralelno. Iz ugla rudarenja kriptovaluta FPGA uređaji kombinuju najkorisnije elemente grafičkih procesora i ASIC-a. Prema statistikama, određene FPGA ploče izvode kalkulacije od 3 do 100 puta brže od GPU-a dok je potrošnja struje gotovo ista. U zavisnosti od algoritma, FPGA je u rangu sa ASIC majnerima. Prednost u odnosu na ASIC majnere je što nisu ograničeni samo na jedan algoritam, a takođe su otporni i na forkove. Za sada se najčešće koriste za naučna istraživanja, potrebe vojske, u modeliranje vozila, satelitima, komunikacionim centrima itd. Njihova standardna upotreba zahteva visok nivo pouzdanosti. S druge strane, kod rudarenja kriptovaluta nije toliko važno ako hardver proizvodi povremenu grešku. Zbog ovoga, moguće je overklokovati FPGA izvan njihovih specifikacija, a da to ne utiče drastično na njihovu snagu i toplotu.

Zbog svoje fleksibilnosti i arhitekture, FPGA ploče nije jednostavno pustiti u rad. Za razliku od GPU-a koji funkcioniše na određeni način i sve što treba da uradite je da podesite frekvenciju i da prilagodite BIOS i softver za rudarenje. Za korišćenje FPGA ploče ipak je neophodno poznavanje programiranja na višem nivou. FPGA ploča mora biti programirana od nule, kako bi mogla da obrađuje određeni algoritam. Programski jezici koji se koriste u ovu svrhu su Verilog ili VHDL. Jednom kada je program napisan za FPGA, on mora biti "učitan" tim programom. Program je zapravo samo 'konfiguracija' različitih logičkih elemenata unutar FPGA. Ova konfiguraciona datoteka se naziva bitstream. Programeri imaju mogućnost da napišu sopstvene bitstream aplikacije i objavljuju ih za potrebe čitave zajednice ili kao privatne aplikacije dostupne samo kupcima sa pretplatom. Zahvaljujući bitstream programima FPGA ploče takođe možemo koristiti čim ih priključimo (plug and play), tada FPGA postaju sve više zanimljive za prosečnog rudara. Svakako treba obratiti pažnju na razvoj ovih uređaja jer oni mogu postati budućnost rudarenja.

Ipak, postoji nekoliko razloga zbog kojih FPGA ploče nisu uspele da uđu u široku upotrebu. U njihove mane spadaju visoka cena, ograničena raspoloživost i neefikasnost u odnosu na ASIC majnere na određenim algoritmima. Za razliku od FPGA, ASIC je ‘plug and play’ hardver, jednostavniji je za korišćenje i očigledno je to odlučujući faktor njegove dominantnosti na tržištu. Ako se pojednostavi svaki aspekat upotrebe, nadamo se da će se stvoriti povoljni uslovi za FPGA rudarenje. Ova vrsta rudarenja je dobra prilika da se uravnoteži GPU i ASIC rudarenje. Za one koji žele da poseduju izbalansiranu rudarsku farmu, najbolja strategija je da se pored GPU i ASIC majnera doda i FPGA. Na ovaj način pored stabilnosti GPU-a, možete dodati visko profitabilne, ali rizične ASIC majnere i znatno upotrebljivije FPGA uređaje.

Što se tiče konkretnih modela koji su u upotrebi, nakon detaljnijih testova utvrđeno je da VCU1525 i  BCU1525 kartice mogu postići nešto iznad 150 MH/s na Ethash algoritmu, a ne 1,4 GH/s kako su pojedini izvori objavili. Trenutno su najefikasnije na 0x algoritmu. U nastavku je prikazan pregled potencijalnih profita, kao i nabavne cene FPGA uređaja.

Izvor: yt.thetechnicals.io

Jedan od najzanimljivijih modela na tržištu je Blackminer F1 iz Hashaltcoin.com. Uređaj izgleda baš kao Antminer, ima dve FPGA ‘hashing’ ploče od kojih svaka sadrži 6 Kintek čipova i kontrolnu ploču na vrhu. Uređajem se upravalja kroz sopstveni interfejs tako da nema potrebe da učitavate bitstream ili druge aplikacije. Nakon konfigurisanja frekvencije, odaberite algoritam i možete početi sa rudarenjem. Za sada se može koristiti samo za učitane algoritme, a najavljena je podrška za veći broj kriptovaluta koje će biti uskoro dostupne. U nastavku je prikazan pregled potencijalnog profita.

Što se tiče ASIC majnera trenutna isplativost izgleda ovako:

U ASIC majnere koji su u grupi prihvatljive otplate u periodu od oko godinu dana trenutno spadaju: Obelisk SC1 (Siacoin) i MicroBT Whatsminer D1 (Decred).

Rudarenje sa grafičkim karticama je trenutno na granici isplativosti zbog niskih cena kriptovaluta.

Na gornjoj tabeli je prikazan profit sa rigom od 8 kartica proizvođača AMD Radeon serije 570. Što se tice preporuka za rudarenje, MOAC i Metaverse su prethodnih nekoliko meseci imali solidnu isplativost. Kao eksperimentalni pokušaj mogu se rudariti nove valute, a na našu preporuku možete probati Teslafunds (TSF) koja je na bazi itirijuma i očekuje se da u skorijoj budućnosti bude eventualno profitabilnija opcija u odnosu na glavne valute koje se rudare. Više informacija na adresi teslafunds.io.

Trejding saveti za rudare - analiza cene: ETH/USD

Itirijum je prešao iznad snažnog otpora na nivou od 102,5 dolara i 20-dnevne EMA linije, što je dovelo do konsolidacije. ETH/USD par sada može da se kreće bez prepreka do nivoa od 130 dolara. 130-136,12 dolara predstavlja snažnu zonu otpora. Trgovci bi mogli u kratkom roku da profitiraju ako na vreme rezervišu jedan deo pozicije, a drugi deo ostave za više nivoe. Ako bikovi ne iskoriste ovaj momentum i digitalna valuta krene na dole, očekujemo snažnu podršku na nivou od 102,2 dolara. Ukoliko se ova podrška probije, možemo očekivati nove rekordne minimume.

Saveti za početnike:

Prema trenutnoj situaciji u ekosistemu kriptovaluta izdvajamo nekoliko bitnih saveta:

• usled korekcije tržišta poželjno je razmotriti investicije u kupovinu kriptovaluta zbog njihovih niskih cena

• prihod od rudarenja bi trebalo da se sačuva dugoročno za eventualni sledeći skok cena na tržištu

• ukoliko se počinje sa investiranjem u opremu za rudarenje, treba razmotriti ASIC i FPGA majnere

Goran Ševaljević je pionir u svetu kriptovaluta i aktivni član kripto zajednice u Srbiji. Vlasnik je kompanije srbit.rs koja pruža usluge vezane za poslove iz oblasti kriptovaluta kao što su: sklapanje rigova za rudarenje, edukacije, kursevi o trgovanju i konsultacije.

Stavovi i mišljenja su isključivo autorovi i ne odražavaju nužno stavove Cointelegraph-a. Svako ulaganje ili trgovina podrazumevaju rizik, trebalo bi da sprovedete sopstveno istraživanje prilikom donošenja odluka.